A HSZC Zsoldos Ferenc Technikum Facebook oldalán osztotta meg történetét egykori diákjuk, Lovas Petra. A fiatal lány 2006 és 2013 között járt a szentesi középiskolába, bolti eladóként végzett, majd le is érettségizett. Hat éve él Cipruson, dolgozott egy snack bár konyháján, szállodában pincérként, fogadóirodában és egy takarítócégnél is. Itt ismerkedett meg szlovák férjével, akivel májusra várják első gyermeküket. Petra itt képzeli el a jövőjét, mint mondja, az ország gyönyörű, imádja a tengert, a napsütést, és a görögök a világjárvány ellenére sem keseregnek, déli mentalitásuk sok mindenen átsegíti őket. A szegvári kismamával beszélgettünk a távolságot áthidalva videochaten.

Petra elmesélte, hogy tulajdonképpen a bátyja szeretett volna külföldön dolgozni. Jelentkezett is egy tengerjáró hajóra, a budapesti interjún azonban azt az információt kapták, hogy ez a munka már betelt, Cipruson viszont lenne lehetőség egy hotelben. A fiú el is vállalta az állást, Petra pedig édesanyjával meglátogatta őt 2013 nyarán. A fiatal lánynak annyira megtetszett az ország, hogy a következő évben ő is kiment a bátyja után egy nyári szezonra, majd 2015 márciusában végleg kiköltözött. – Ha valaki kijön, egyből beleszeret Ciprusba, mert gyönyörű és barátságosak az emberek. Utána hazamentem megpróbáltam Ausztriát, mert németet tanultam a Zsoldosban, de elragadta a szívemet Ciprus, és visszajöttem – emlékszik vissza a lány.

Petra a szigetország déli, görögök lakta részén – egy Szentes-nagyságú kisvárosban, Paralimniben – él, a tengerpart csak néhány lépésnyire található. Először egy snack bár konyháján helyezkedett el. – Egész jól belejöttem, de gondok voltak a fizetéssel. Ketten dolgoztunk a testvéremmel, és nem volt egy szabadnapunk sem. Nagyon sok volt a munka, ehhez képest nem túl sok a fizetés, úgyhogy mind a ketten otthagytuk. Én váltottam, elmentem egy hotelbe pincérnőnek. Imádtam, mert rengeteg vendég jött különböző országokból, voltak magyarok, oroszok, de mindenki nagyon kedves és barátságos volt– mesélte. Tetszett neki a munka, de mivel nem tartották be a szerződésben foglaltakat, és időközben kapott egy jobb ajánlatot egy fogadóirodától, így nem sokat hezitált, ismét váltott. – Kicsit féltem tőle, hogy fogom feltalálni magam egyedül, kiadni a szelvényeket, az összes kódot, megérteni, mit szeretnének, de belejöttem, közvetlen és segítőkész volt mindenki. Mivel ez részmunkaidős állás volt, délután öttől este tízig voltam a fogadóirodában, ezért reggel nyolctól délután négyig egy másik munkát is elvállaltam egy takarítócégnél – mondja Petra.

Hosszú távra terveznek a fiatalok

Miután szlovák párjával eldöntötték, hogy kisbabát szeretnének, csak a fogadóirodai munkát tartotta meg, mert az kényelmesebbnek tűnt, nem kell cipekedni, így várandósan is tudta volna csinálni. De közbejött a vírus, úgyhogy most otthon van. Vladimirrel Szlovákiában házasodtak össze, és az angol a közös nyelvük. – A görög még kevésbé megy, az alapok megvannak, sok mindent értek, de még nem beszélem folyékonyan. Majd ha a gyerek iskolába jár, muszáj lesz megtanulnom – mondja nevetve.  Vladimir villanyszerelőként végzett, de hentesként dolgozik. Ahogy Petra meséli, Cipruson nem ragaszkodnak annyira a végzettséghez, a megszerzett papírokhoz. Rengeteg angol él a szigetországban, és a fiatal lánynak már az első évben nagyon sok ismerőse lett, könnyű volt beilleszkednie. Ha valaki új, rögtön kikérdezik, honnan jött, mit csinál, hogy érzi magát, meddig marad? Mindent tudni akarnak, amit csak lehet. A helyiek nem irigyek, közvetlenek, segítenek a másiknak, szeretnek összejönni és beszélgetni egymással. Mivel télen leáll a turizmus, ezért ilyenkor mindenki felújít, szállodákat festenek, még egy szintet felhúznak, renoválnak. Lehet bőven munkát találni az építőiparban, és egész jól is fizet, ezért a két testvére is munkát vállalt Cipruson. A járvány miatt náluk is tavaly márciusban állt meg az élet. – Most is nagyon nehéz helyzetben vagyunk, egy nap csak kétszer, maximum 3 órára hagyhatjuk el a lakást. SMS-t kell küldeni, és meg kell várni a választ, hogy mehetünk-e?  A szabályszegőknek 300 euró a büntetése. Október vége óta az utcán is maszkot kell hordani. A komolyabb korlátozások január eleje óta vannak érvényben, de lassan enyhítenek, már szinte minden kinyitott, kivéve az éttermeket, pedig ők vannak a legrosszabb helyzetben. Reméljük, hogy hamarosan véget ér a járvány, mert így édesanyám se tud kijönni, és ő is szeretne itt lenni az első unokájával. És nagyon fontos lenne, mert nem sok időm van hátra. Májusra várjuk a kislányunkat, Emilit.

Milyen az élet Cipruson?

Az átlagos fizetés 900-1000 euró, ebből a lakbér 300-500 között mozog, attól függ, mit bérel az ember. Vannak 2-3 szobás apartmanok, de több száz euróért is lehet bérelni házat vagy villát is. Egy pár például 2 keresetből kényelmesen meg tud élni. Ha több éve dolgozik valaki egy helyen, akkor törvény szerint emelni kell a fizetését évente 50 euróval. A vízdíj 3 havonta, a villanyszámla 2 havonta érkezik, a szemétdíjat évente kell fizetni. Az utóbbi 110-120 euró körül van, ami év végén megterhelő, mert sokan csak szezonmunkát végeznek, és hat hónapnak el kell telnie ahhoz, hogy valaki jogosult legyen a munkanélküli segélyre, meséli Petra. – Ez persze nem túl fair dolog, mert, ha a turista-szezonban április végén nyitnak a helyek, és október végén bezárnak, a regisztrálás után is csak február elején kapnak pénzt az emberek az államtól. Mire megkapják segélyként a 400-500 eurót, azalatt a 3 hónap alatt felélik a tartalékaikat. Szóval itt sincs kolbászból a kerítés, főleg azoknak, akik csak a turizmusból élnek – összegzi a fiatal lány.

Autót viszonylag olcsón lehet venni, és a fenntartása sem drága. Jogosítványt is sokkal egyszerűbben lehet szerezni, mint Magyarországon. A helyiek nagyon szeretnek étterembe járni, főleg a halat és a tengeri herkentyűket áruló helyeket kedvelik. Ciprus jóval kisebb, mint Magyarország, lakosainak a száma egymillió kétszázezer körül van. – A járvány kitörése előtt hagytuk el utoljára az országot, amikor 2019. november 23-án összeházasodtunk Szlovákiában. A járvány idején is lehetett utazni, mi határon belül négy csodálatos napot töltöttünk a hegyekben november közepén. Az az érdekes Ciprusban, hogy a tengerparton 20 fok van, és süt a nap, de 2-2,5 óra utazással fent lehetünk a hegyekben, és akár hógolyózhatunk is, ha akarunk. Troodos a hegység neve és kicsivel több, mint kétezer méter magas. A közelben kedvenc helyem a part. Imádom az állatokat, a halakat etetni. Múlt héten láttam életemben először közelről élő tengeri csillagot, úgy két hete pedig tintahalat úszni. Ezek hihetetlen jó dolgok. Télen a víz annyira tiszta, hogy mindent látni lehet benne. A part, a víz hullámzása, hihetetlen nyugalmat tud adni. Régóta tervben van Görögország is, én legalábbis nagyon szeretnék eljutni, de eddig a munka miatt nem sikerült, most meg a vírus nehezíti a dolgot, de ki tudja, mit hoz a jövő…

Palicska Irén

Kapcsolatfelvétel

Ha éppen nem vagyunk elérhetők, küldjön e-mailt!