A turizmust és a vendéglátást érintette elsőként és leginkább a járványhelyzet. Volt, aki azonnal bezárta éttermét, és olyan is, aki megpróbált alkalmazkodni a folyamatosan szűkülő lehetőségekhez. Vidéken a korlátozások fokozatos feloldásával az éttermek, kávézók teraszaik, kerthelyiségeik megnyitásával talán egy kis lélegzetvételhez jutnak. A Galéria Kávéházat és Éttermet családi vállalkozásként üzemeltetik, ez a fő megélhetési forrásuk, ezért nem volt olyan opció, hogy bezárnak. Az elmúlt időszakban bevezették az internetes rendelést, a hétvégi menüt és a házhoz szállítást, amit lehet, hogy a későbbiekben is megtartanak. Gődér Zsolt üzletvezetővel beszélgettünk.

– Talán most már valami pozitívumról tudunk beszámolni, hiszen vidéken feloldották a kijárási korlátozásokat, de milyen mértékben érintették a vállalkozást az elmúlt hetek megszorításai, és hogyan tudtatok alkalmazkodni?

– Mindig a lehető legtöbbet próbáltuk kihozni a helyzetből. Ahogy korlátozták a nyitva tartási időt, az első pillanattól kezdve bevezettük a házhoz szállítást, amit nagyrészt én oldottam meg, és édesapám. Öt éve nem vállaltunk házhoz szállítás, de most ebben láttunk fantáziát, hiszen az emberek otthon maradtak, és sokan hálásak voltak a szolgáltatásért. Volt, aki önkéntes karanténba vonult, de olyannak is szállítottunk, aki külföldről tért haza, és nem hagyhatta el az otthonát. Kibővítettük a menüt, amit hétvégénként is kínáltunk. Az első lépések között megcsináltam az internetes rendelési lehetőséget, ez is nagyban leegyszerűsítette a dolgunkat, és szerették is a vendégek.

– El kellett küldeni munkatársakat, vagy sikerült megtartani őket?

– Mindenképpen nagy nehézséget és fejtörést okozott a helyzet. Egy kolléganő elment munkanélkülire, de most hogy nyit a kerthelyiség, ő is visszajön. A többieknek csökkentett munkaidővel ugyan, de próbáltunk továbbra is munkát adni. Elsősorban a családosokat foglalkoztattuk. Nem hagytuk cserben a kollégákat, és ők sem hagytak cserben minket.

– Mennyire ért sokként a váratlanul jött szituáció, vagy rögtön cselekedni kellett és minden ment a maga útján.

– Elsőre nagyon nagy sokként ért, de így, hogy fokozatosan vezették be a szigorításokat jobb volt, mintha egyik napról a másikra kellett volna átállni. Mivel családi vállalkozásként üzemeltetjük a Galériát, ez a fő megélhetési forrásunk, ezért nem volt olyan opció, hogy bezárunk. Muszáj volt tovább csinálni, és kisebb-nagyobb botlásokkal tudtuk is működtetni, nyilván nem volt egyszerű átállni a kiszállításra. Rövidebb nyitvatartási idő alatt kellett sok embert kiszolgálni, és jókora forgalom visszaesés is jelentkezett. Teljesen más rendszerben kellett dolgozni, az italfogyasztás és az a’la carte szinte teljesen megszűnt. Erre gondoltunk is, hiszen sokan váltak munkanélkülivé, vagy kényszerszabadságra küldték őket. Ők lemondtak az étterem luxusáról, és a menüt választották, de azt szerencsére jól láttuk, hogy lesz igény a hétvégi menüre. A vendégeinknek is nagyon hálásak vagyunk, mert a nagy részük továbbra is jött, elvitte az ételt, vagy rendelt. Nagyon sokan megmaradtak, és nyertünk új vendégeket is, akik örültek a házhoz szállításnak.

– Milyen tapasztalatokkal gazdagodtatok az elmúlt időszakban, és mi az, amit esetleg a jövőben is megtartotok?

– Az volt a legrosszabb, hogy nem tudtuk, mire számítsunk. Nagyon féltünk attól, hogy bevezetik a teljes kijárási tilalmat, de szerencsére erre nem került sor. Sokáig az utcára adtuk ki a menüt, a vendégek pedig nagyon fegyelmezettek voltak, megvárták, amíg elkészült az étel, kulturáltan viselkedtek, tartották a távolságot, rendkívül jól kezelték a helyzetet. A jól megszokott rendszerünk helyett teljesen újat kellet bevezetni, ami okozott is fennakadásokat néha, de nagyrészt türelemmel és megértéssel kezelték a vendégek, ezért is hálásak vagyunk nekik. Volt, akinek ez külön programot jelentett, hogy fogta az ételhordóját, elsétált, és hazavitte az ebédjét. De a kiszállítás is jól működött, és úgy döntöttünk, hogy, amíg bírjuk, meg is tartjuk. Ez persze attól függ, hogy mennyire lendül fel a forgalom. Az a terv, hogy folyamatosan próbáljuk egyre magasabb szinten visszahozni a régi rendszert, és a nyitva tartást is meghosszabbítani.

– Meddig terveztek előre, hetekre, hónapokra?

– Ezzel, hogy most meghosszabbították a nyitva tartást, és ki lehet ülni a teraszra, nagyon szerencsések vagyunk, mert egy utcai és egy tágas hátsó kerthelyiségünk is van, elöl öt, hátul tíz asztallal, így a vendégek is meg tudják tartani a kellő távolságot. Nem kell sorban állni, a felszolgáló viszi ki az ételt. Nyáron a vendégeink 80-90 százaléka egyébként is a kerthelyiséget választja. Ezen a héten hatig vagyunk nyitva, de ha egyre jobb lesz az idő, hosszabbítani szeretnénk. Ahogy engedik, mi ahhoz alkalmazkodva próbáljuk kihozni a maximumot. Hétfőn nyitottuk az utcai teraszt, és már elég sokan jöttek, aminek nagyon örültünk. A környéken dolgozók közül többen nem dobozban vitték el az ebédjüket, hanem kiültek az utcára, és ott fogyasztották el. Ez sokkal kevesebb szeméttel is jár, hiszen nem használunk csomagolást. Meg azért egészen más kiülni egy étterem teraszára, mint dobozból fogyasztani az ebédet. Voltak, akik annak örültek, hogy újra ihatják a csapolt sörünket és a finom kávéinkat. A jövőre nézve bizakodóak vagyunk, reméljük, hogy a nyári szezonra visszatérnek a vendégek az éttermünkbe és a turisták is a városba.

Palicska Irén

Kapcsolatfelvétel

Ha éppen nem vagyunk elérhetők, küldjön e-mailt!